تطبيق طريقة صوروجان في تعليم قراءة الكتاب التراثي على ضوء نظرية البنائية في مدرسة المعلمين والمعلمات بحر العلوم تامباك بيراس جومبانج

Jihad, Muhammad (2022) تطبيق طريقة صوروجان في تعليم قراءة الكتاب التراثي على ضوء نظرية البنائية في مدرسة المعلمين والمعلمات بحر العلوم تامباك بيراس جومبانج. Masters (S2) thesis, IAIN Kediri.

[img] Text
92300417011_prabab.pdf

Download (3MB)
[img] Text
92300417011_bab1.pdf

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_bab2.pdf

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_bab3.pdf

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_bab4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_bab5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_bab6.pdf

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_daftarpustaka.pdf

Download (1MB)
[img] Text
92300417011_suratpernyataan.pdf

Download (331kB)

Abstract

Methods have an important role in learning. Madrasah Mu'allimin Mu'allimat Bahrul Ulum Tambakberas Jombang Has advantages in the learning method, namely the Sorogan method in learning to read the yellow book with Javanese meaning (Arabic Pegon), and requires students to explain knowledge or concepts about the contents of the yellow book text that is read based on knowledge which he has. This study aims : To analyze the application of the sorogan method in learning to read the yellow book at the Mu'allimin Mu'allimat Madrasah Bahrul Ulum Tambakberas Jombang, and analyze the advantages, disadvantages, supporters and obstacles in a review of Constructivism Theory. In this study, the researcher used a qualitative descriptive research method. The data collection obtained was analyzed by non-statistical analysis, namely by qualitative analysis. The results of the research are: 1. The application of the sorogan method in constructivism learning theory is that students build their own knowledge, because students read the yellow book in front of the teacher and explain it according to their previous knowledge. 2. The advantage of applying the sorogan method is that students can build understanding in reading the yellow book under the direct guidance of the teacher, and to hone students' abilities in the grammatical and morphological rules that they have learned. The disadvantage of the Sorogan method is that this method requires a long time and patience in its application, because the teacher listens to the students' readings one by one. Students need a lot of reading to hone their competence in reading the yellow book. 3.The supporting factor for the application of the sorogan method is the psychological state of the teacher and students which includes internal supporting factors in the form of spiritual or physical, including: the willingness of students to learn to read the yellow book, the motivation of students to learn to read the book , the seriousness of the students, the physical condition of the students, the seriousness of the students. teacher, teacher's physical condition, teacher's competence. External supporting factors are: environment, friends, and time. The inhibiting factors in applying the Sorogan method are boredom and laziness due to the monotonous method, difficulty in learning Arabic which requires strong and continuous perseverance, difficulty in understanding some Javanese terms, and student delays in arriving. Metode mempunyai peranan penting dalam pembelajaran. Madrasah Mu’allimin Mu’allimat Bahrul Ulum Tambakberas Jombang Memiliki keunggulan dalam metode pembelajaran yakni metode Sorogan dalam Pembelajaran membaca kitab Kuning dengan makna Jawa (Arab Pegon), dan mengharuskan siswa untuk menjelaskan pengetahuan atau konsep tentang isi teks kitab kuning yang dibaca berbasis dengan pengetahuan yang dimilikinya. Penelitian ini bertujuan: Menganalisis penerapan metode sorogan dalam pembelajaran membaca kitab kuning pada Madrasah Mu’allimin Mu’allimat Bahrul Ulum Tambakberas Jombang, dan menganalisis kelebihan, kekurangan,pendukung dan penghambatnya dalam tinjauan Teori Konstrutivisme. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Kumpulan data yang diperoleh dianalisis dengan analisis non-statistik, yaitu dengan analisis kualitatif. Hasil penelitian adalah: 1. Penerapan metode sorogan dalam teori pembelajaran konstruktivisme adalah siswa membangun pengetahuannya sendiri, karena siswa membaca kitab kuning di depan guru dan menjelaskannya sesuai dengan pengetahuan sebelumnya yang telah dimiliki. 2. Kelebihan dari penerapan metode sorogan adalah siswa dapat membangun pemahaman dalam membaca kitab kuning di bawah bimbingan langsung guru, dan untuk mengasah kemampuan siswa dalam kaidah-kaidah gramatikal dan morfologis yang telah dipelajarinya. Kekurangan metode Sorogan, metode ini berkonsekwensi membutuhkan waktu yang lama dan kesabaran dalam penerapannya, karena guru mendengarkan bacaan siswa satu per satu. Siswa membutuhkan banyak membaca untuk mengasah kompetensinya dalam membaca kitab kuning. 3. Faktor pendukung penerapan metode sorogan adalah adalah dari keadaan psikologis guru dan siswa yang meliputi faktor pendukung internal berupa rohani atau jasmani, antara lain: kemauan siswa untuk belajar membaca kitab kuning, motivasi siswa belajar membaca kitab, keseriusan siswa, kondisi fisik siswa, keseriusan guru, kondisi fisik guru, kompetensi guru. Faktor pendukung eksternal adalah: lingkungan, teman, dan waktu. Faktor penghambat dalam menerapkan metode Sorogan adalah kebosanan dan kemalasan karena metode yang monoton, kesulitan dalam mempelajari bahasa Arab yang membutuhkan ketekunan yang kuat dan terus menerus, kesulitan dalam memahami beberapa istilah bahasa Jawa, dan keterlambatan siswa datang.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tesis, Disertasi) (Masters (S2))
Subjects: 13 EDUCATION (Pendidikan) > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130214 Teaching Arabic as a Foreign Language (Ta'lim al-'Arabiyah Lighairi al-Nathiqin Biha) Curriculum and Pedagogy > 13021406 Maharat al-Kalam (Speaking Skill)
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE (Ilmu Bahasa, Komunikasi dan Budaya) > 2002 Cultural Studies > 200299 Cultural Studies not elsewhere classified
Divisions: Program Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Muhammad Jihad
Date Deposited: 23 May 2023 03:26
Last Modified: 23 May 2023 07:26
URI: https://etheses.iainkediri.ac.id:80/id/eprint/8338

Actions (login required)

View Item View Item